Leer om te gaan met verleidingseten

 

Heb je tijdens een verjaardag of een barbecue moeite om al die verleidingen te weerstaan? Kom je na een bezoek aan de supermarkt altijd terug met aankopen die je niet nodig had? Of wellicht ben je iemand die graag de pannen leeg schept? Dan is de kans groot dat je een verleidingseter bent. Dat noemen we ook wel extern eetgedrag. Een verleidingseter is iemand die gevoelig is voor externe prikkels zoals geur, smaak en de presentatie van voedsel. Die prikkels zetten aan tot eten terwijl er geen fysieke honger hoeft te zijn. Een verleidingseter eet gauw teveel omdat er door de externe prikkels, niet goed geluisterd wordt naar het eigen verzadigingsgevoel. Hierdoor kan het lichaamsgewicht onbedoeld stijgen. Je kunt aanpassingen maken in je gedrag of omgeving, zodat de verleidingen minder zichtbaar zijn. Dan zal het verleidingseten verminderen. Dat is goed nieuws want je kunt dus invloed uitoefenen op dit eetgedrag!

 

Mogelijk heb je baat bij onze tips:

 

  • Doe boodschappen met een gevulde maag, maak vooraf een boodschappenlijstje en vermijd de gangen waar de verleidingen liggen. Wat ook nuttig kan zijn, is boodschappen voor de hele week halen zodat je maar 1 keer de verleidingen hoeft te weerstaan. Online boodschappen doen is ook een vermindering van externe prikkels.

  • Tank bij een onbemand tankstation, daar kom je niet in aanraking met al die verleidingen.

  • Zet de pannen niet op tafel, schep op bij het fornuis. Kook gepaste hoeveelheden zodat je niet in verleiding hoeft te komen om de pan leeg te maken.

  • Richt je tijdens de maaltijden op het eten. Voorkom afleidingen van de tv, krant of computer. Met aandacht eten zorgt ervoor dat je verzadigingshormomen beter zijn werk kunnen doen.

  • Haal geen verleidingen in huis of berg al het lekkers op op een plek waar je niet zo vaak komt, bijvoorbeeld de bijkeuken. Als de voorraad koekjes bijvoorbeeld naast de koffiekopjes ligt, is wel heel moeilijk om die elke keer te weerstaan.

  • Zet geen verleidingen zichtbaar op tafel, in de keuken etc. neer. Ook al staat het zo gezellig.

  • Vind je dat je snoep of koek voor je kinderen in huis moet hebben, koop dan datgene waar je zelf niet van houdt en hou de voorraad beperkt. Op = op.

  • Haal geen koek in huis voor onverwachte gasten. De kans is groter dat je het zelf op eet. Bedenk dat ze voor jouw gezelligheid komen en niet voor de koek.

  • Bedenk bij een feestje vooraf wat je gaat kiezen: taart, hapjes of alcohol/fris/sap. Vooraf een plan maken, helpt je om de verleidingen iets makkelijker te weerstaan. Je kunt ook wat later op verjaardag komen zodat de taart ronde al voorbij is. Of wissel water en alcohol af om minder kcal binnen te krijgen.

  • Kies bij binnenkomst op een feestje een strategische plek uit. Als je naast de hapjes tafel gaat staan, zul je meer eten dan wanneer je de hapjes niet in het zicht hebt.

  • Word je uitgenodigd voor een barbecue? Dan kun je zelf een lekkere, gezonde salade maken en meenemen. Overleg wel vooraf even met de gastvrouw. Zo weet je dat er ook wat gezonds staat waar je veel van kunt eten.

  • Vertel vrienden en familie dat je hier moeite mee hebt en vraag of ze jou niks willen aanbieden. Geef ook aan dat ze niet moeten aandringen wanneer je nee hebt gezegd.

 

Wil je graag persoonlijk advies of ondersteuning om met verleidingseten aan de slag te gaan? Of heb je juist last van emotioneel eetgedrag en zou je daar wat aan willen doen? Dan zien we je graag terug bij ons op het spreekuur. 

Meer informatie en advies over gezonde voeding: Dieet & Co – Diëtisten en Consultants. Wij hebben vestigingen in Anna Paulowna, Den Helder, Dirkshorn, Julianadorp, Hippolytushoef, Noord-Scharwoude, Obdam, Schagen, Schagerbrug en Spierdijk. Wil je een afspraak maken, neem dan contact op via 085-4884700 ons contactformulier of via