Omgaan met terugval, hoe doe je dat?

Afvallen gaat vaak voor een bepaalde periode goed, maar op een gegeven moment wordt het lastiger om ‘nee’ te blijven zeggen tegen verleidingen. Dit noemen we een terugval. Wat men zich vaak niet realiseert, is dat terugval nodig is om blijvend gedragsverandering door te maken. Het is daarom niet zo gek dat je dit doormaakt, sterker nog, het hoort er bij. Maar hoe ga je om met een terugval? Als je een terugval hebt gehad, zijn er twee keuzes. Gebruik je de terugval om van te leren of wordt het een excuus om je nieuwe voedingsgewoontes helemaal los te laten? En hoe kun je een terugval voorkomen?

Om van een terugval te leren, heb je meer inzicht nodig in jouw eigen gedrag. Vaak zijn het namelijk vergelijkbare situaties waarin iemand de fout in gaat. Het is belangrijk om van jezelf te weten in welke situaties de kans heel groot is dat je de verleiding niet kunt weerstaan. Dit wordt een hoogrisico situatie genoemd. Welke zijn dat voor jou? Is dat op een verjaardag? Of ‘s avonds op de bank als de kinderen allemaal op bed liggen en er eindelijk even tijd is voor jezelf? Of kun je je niet beheersen als je chocolade bij het tankstation ziet liggen? Ga voor jezelf na welke, en waarom juist die, situaties zoveel risico geven op terugval. Als je dit weet, kun je ermee aan de slag gaan. Je kunt bijvoorbeeld een plan maken over hoe te handelen in die lastige situatie. Je hebt dan een alternatief en als je het alternatief maar vaak genoeg toepast, zal het uiteindelijk een gewoonte worden. Het kan ook zijn dat je aan de slag wilt gaan met de oorzaak van de terugval. Dan kan er o.a. verdieping van de oorzaak nodig zijn. Of misschien zijn er wel bepaalde vaardigheden die je nog moet leren om te voorkomen dat je in een hoogrisico situatie terecht komt. En soms is enkel het krijgen van inzicht voldoende om andere keuzes te kunnen maken. Het verschilt dus per persoon wat je kunt doen om terugval te voorkomen.  

Het is goed om te realiseren dat terugval vaak voorkomt bij het veranderen van voedingsgewoontes. Wees hier op voorbereid als je wilt beginnen met afvallen, maak een concreet plan. Stel haalbare doelen en maak kleine stappen in de goede richting. Een diëtist kan jou hierbij helpen. 

Wil je meer te weten komen over terugval en het voorkomen ervan? Lees dan het boek ‘Terugval en Verleiding’ van Wil Overtoom en Ingrid Steenhuis (ISBN 9789088506222).

 

Meer informatie en advies over gezonde voeding: Dieet & Co – Diëtisten en Consultants. Wij hebben vestigingen in Anna Paulowna, Den Helder, Dirkshorn, Julianadorp, Heerhugowaard, Hippolytushoef, Noord-Scharwoude, Obdam, Schagen, Schagerbrug en Spierdijk. Wil je een afspraak maken, neem dan contact op via 085-4884700 ons contactformulier of via